Private Eye Looks at Clinical Psychologist Involved with Two “VIP Sex Abuse” Investigations

The latest issue of Private Eye magazine (1503) has a useful overview of clinical psychologist Dr Elly Hanson’s role during the Metropolitan Police’s Operation Midland, which was based on allegations made by the “VIP abuse” hoaxer Carl Beech, and Operation Conifer, Wiltshire Police’s probe into the deceased former prime minister Edward Heath. Hanson infamously declared in 2017 that Heath “would not meet the modern safeguarding threshold to protect [children] from risk” (a chilling example of “smear by expert opinion”, although she didn’t go so far as to assert guilt), and it was recently reported that she had provided police with a positive assessment of Beech’s counsellor, Vicki Paterson (as discussed here).

Hanson was also asked to review Beech’s police interviews, and she provided an opinion to police on 25 May 2015. She wrote:

I have conducted a brief assessment of Nick’s credibility, exploring how he reports the abuse he alleges, the nature of this abuse, his process of disclosure and reporting, and its potential impact. The above results, taken together indicate that Nick’s account of the abuse he alleges is credible. I did not find anything that raise doubts about credibility. In my view it is right that such an account triggers a methodical and thorough investigation.

This was several months after the police’s notorious “credible and true” comment endorsing Beech’s claims, and it has apparently now been submitted by the Metropolitan Police as part of its defence against a civil case brought by Harvey Proctor. Of course, such an assessment says nothing about the plausibility of Beech’s specific claims, nor about how any such investigation ought to be conducted.

The Eye goes on to note that Hanson appeared at a “Wall of Silence” exhibition event alongside Beech in January 2016, although according to Wiltshire Police she had spoken to him “only briefly”. The article then discusses her role in providing external scrutiny of Operation Conifer, despite having previously provided paid advice to the investigation (as discussed here, where I noted her specialism in “Dissociative Identity Disorder”). Hanson denies any conflict of interest.

It should also be noted that Hanson acted as a “go-between” between police and a supposed corroborative witness for Beech who had made contact via email. Hanson failed to detect that this “witness” was of course Beech himself, using the assumed name “Fred”.

When I wrote about Hanson previously I noted that some of her early work, on subjects such as domestic abuse, had been published under her maiden name of Dr Elly Farmer. This is of some relevance as it shows her links with conservative strands: in 2012 she co-authored a report for the Centre for Social Justice, a Christian-influenced conservative think-tank created and currently headed by Iain Duncan-Smith, and she provided a follow-up piece for Conservative Home.

One strong supporter of CSJ is the Tory Christian donor Lord Farmer (aka Michael Farmer – previously discussed here); a bit of research shows that the shared surname is not a coincidence, and that this is her father. Of course, we cannot draw from this any conclusions about Hanson’s own religious or political views, although it does disconnect her from a “left-wing feminist” milieu that might otherwise be assumed.

Nor is she her younger brother’s keeper – but when Lord Farmer’s son George Farmer, formerly of the right-wing activist group Turning Point UK and a close associate of Nigel Farage, asserts on Twitter that the Clintons murdered Jeffrey Epstein, one cannot help wondering about a family willingness to jump to misjudged conclusions.

Carl Beech: Former Exaro Journalist Sets Out “Miscarriage of Justice” Argument

From the website of Mark Watts:

But the public should be on the alert when the media works in near unanimity – and in lock-step with the state – to ignore the alarm bells over the way in which Carl Beech was convicted of 12 [Perversion of Justice] charges and one count of making a fraudulent compensation claim, and duly to pronounce that Britain’s scandal over VIP paedophiles was all so much nonsense.

As far as I am aware, I am a lone voice among journalists to point to reasons why the ‘Nick’ trial represents a serious miscarriage of justice.

Watts invested all of his professional credibility as a journalist in promoting Beech’s claims of “VIP sex abuse” – he described the Metropolitan Police’s Operation Midland as an “investigation that the establishment fears”, and during 2015 he and Exaro News cast aspersions on anyone who who saw through Beech’s lies long before he did. His “case for the defence” is long – and bulked out by some unhappy attempts at courtroom sketchwriting flourishes – but the main points can be set out fairly concisely.

Beech’s research

Watts disputes that Beech researched locations in order to mislead the police during interviews:

Prosecution references to Beech’s downloading specific images of locations for alleged abuse were all too often vague as to when they were downloaded. It was only probative if the downloading was before he drew the relevant sketch of a location that he supplied to the Met.

Likewise, prosecution references to his carrying out internet research on specific subjects were sometimes vague as to when they were performed. Some of the research was identified as coming after his Met interviews, so proving nothing much.

The word “some” here does a lot of work. Some dates were vague, so presumably some were not. Some research was identified as having taken place after the interviews, but some were not. Presumably he cannot say that there was no evidence that Beech researched sites or other details before interview, otherwise he would have done so. It should also be remembered that Beech maintained continuing contact with police after his interviews, and later research may have been relevant to some of this.

Continuing:

I was particularly struck by a prosecution reference to his looking up before he went to the Met articles on Exaro, where I was the editor, about Dolphin Square, the apartment complex where many MPs have their London homes.

This was entirely true.

But the prosecution’s sinister implication that he was researching Dolphin Square before his Met interviews was completely false. He had simply looked up articles about himself as the pseudonymous ‘Nick’ and his own claims to Exaro about Dolphin Square. He was not researching Dolphin Square at all.

Why, then, did Beech provide a description of the swimming pool at Dolphin Square that matched the location as depicted in a pop video, but that was actually filmed somewhere else? Watts wants us to concentrate on elements of the evidence that may be weak or arguable, but he ignores elements that are overwhelming. This is misdirection.

(It should also be borne in mind – although I don’t know if this was raised at trial – that Beech also undertook other forms of research. In particular, he visited the closed military site of Imber Village on an open day, and later impressed police with his description of it, which he claimed was based on a childhood memory).

Beech and Edward Heath

Watts disputes that Beech alleged that Edward Heath had prevented Harvey Proctor from castrating him:

Much of the media wrote ‘Nick’ off as ludicrous years before the trial began when it was claimed that he had alleged that Sir Edward Heath, the former Conservative prime minister, had stopped Harvey Proctor, an ex-MP from the same political party, using a pen-knife to cut off his genitals.

Given the political gulf between the pair, it sounded far-fetched and ridiculous.

But ‘Nick’ had told the Met in interview that he did not know who had intervened to stop Proctor cutting his genitals. Recorded on video, they are known as “ABE” interviews – achieving best evidence.

Not cutting off his genitals, note, just cutting. And, ‘Nick’ told the Met in a video interview, he had no idea who stopped it from happening.

This is digressive, since it pertains to media coverage rather than the trial, but let’s go with the flow. When I read this, I thought that perhaps a distortion had slipped in when Beech’s allegations were put to Proctor by the police, or when Proctor made them public. However, as Bandini notes in the comments below (I’ve amended this paragraph), Beech certainly did identity the person who supposedly stopped Proctor as being Heath. As Watts himself Tweeted during the trial (during which he for most part avoided using Beech’s real name, for some reason):

At one time, the defendant tells #NickTrial, Edward Heath stopped Harvey Proctor from hurting him by cutting him with a knife.

Any media distortion here about “castration” vs “genital cutting” is trivial, and if Beech never made such a claim about Heath during his interviews why did he do so when on trial? It makes no sense, and in any case, the more general point is that Proctor and Heath were presented by him as co-orgiasts. Is Watts simply unable to remember his own material, or is this a crude attempt at misdirection?

Beech’s previous conviction and jury prejudice

Watts maintains that the jury was prejudiced by Beech’s recent conviction for downloading indecent images of children and voyeurism:

The problem is that prosecutors must not usually tell juries about any previous convictions of defendants otherwise trials would be hopelessly prejudiced. This is the same reason why the media could not link Beech’s images convictions to the PCJ case.

But there was a hope for the CPS – in the Criminal Justice Act 2003. It is a handy bit of legislation that is often used in particular to discredit witnesses who allege child sexual abuse because it enables defence lawyers to introduce evidence of any “dishonest” crime to be deployed against them to undermine their credibility. The fact that the “dishonest” crime may have sprung from the childhood abuse is invariably conveniently ignored.

Could the CPS break the usual rules and turn the Criminal Justice Act 2003 on to Beech the defendant and introduce his recent reprehensible past convictions into the trial?

It is the case that at one time a defendant’s previous convictions could not be made known to a jury, and this is still the case unless a judge rules otherwise. The weakening of this prohibition was recently lamented in a piece on criminal justice by Matthew Scott, but presumably the judge at Beech’s trial would have anticipated how such disclosure might form the basis for an appeal before making his decision. The judge’s ruling is perhaps an example of a troubling trend, but it does not amount to “breaking the rules”. Note that Watts adds to this false impression by suggesting that the Criminal Justice Act 2003 was concerned with witnesses and complainants rather than defendants.

(See Update below for more on this)

Motive

Watts complains that the prosecution was inconsistent about motive, starting out with the claim that Beech was a fantasist but switching to Beech being a “liar” who was perhaps motivated by money, when it was realised that if Beech was truly delusional then he could not be guilty. But this amounts to complaining that the prosecution is covering various bases, and “delusional” covers a spectrum of which “psychotic” is just at one extreme end. Fraudsters, for instance, are sometimes delusional about the inevitability of eventual exposure despite self-conscious dishonesty.

Missing witnesses

Watts suggests that key figures from Operation Midland ought to have been called:

But no one thought to ask them, especially those who worked on Operation Midland from the outset, just what was the basis of the Met’s staggering “credible and true” assessment.

The answer would have been illuminating, putting a different complexion on the trial.

Here, Watts continues to cling to the notorious phrase “credible and true” as evidence not of police credulity, but of some indication that there is some shocking and decisive evidence that remains out of view. Why Watts cannot himself tell us what it is remains unexplained. He suggests that the prosecution was “scared” to call such witnesses, and he is critical of the defence for not doing so.

Beech’s mirror selfie

Watts also complains that the jury were shown a selfie of Carl Beech in boxer shorts:

The prosecution pulled off a master stroke by managing to persuade the judge, despite exasperated defence protests, to allow it to show the jury a picture of Carl Beech stood dressed only in his boxer shorts, taken by him in his bathroom mirror.

[Prosecutor] Badenoch sought the application on the pretext that the “selfie” disproved Beech’s comment from the witness box that he could not stand looking at his body.

Appearing as awkward and uncomfortable with himself as he did in the bathroom-mirror picture, it proved no such thing. To my mind, showing it to the jury was gratuitous.

Of course such an image cannot “prove” this point, but it may have indicative value. Watts here, though, glosses over that the photo (actually taken in a bedroom) is is also pertinent to Beech’s claims to have been repeatedly injured as a child during acts of sadistic torture (see here – whether it was right for it to have been released it to media is another matter, although I take the view that those whom Beech accused should be provided with all means to clear their names from the continuing stigma).

Blocked evidence

Watts complains that evidence from police investigations into alleged sex-abuse by VIPs was not put before the jury – this includes material from Operation Midland, which was based on Beech’s allegations, Operation Conifer, the trawling investigation into Edward Heath, and (here quoting the judge) “credible material contained in 10 investigations by other police forces and material held by the Independent Inquiry into Child Sexual Abuse and the Independent Office for Police Conduct relating to a propensity for the sexual abuse of children by those named by the defendant”.

Further:

I know of witnesses who were keen to testify. None of these could corroborate specific episodes alleged by Beech, but they could provide relevant testimony in relation to some of the now-deceased suspects.

And there was at least one former police potential witness whose team was threatened and warned off as it investigated child sexual abuse by now-deceased VIPs at locations in London that included Dolphin Square.

Watts here appears to be suggesting that the trial ought to have become a proxy prosecution of those accused by Beech, rather than being the trial of Beech himself. But the point is not that Beech made complaints that could not be “corroborated”, it is that he told lies, presented false evidence (such as his grandmother’s penknife) and used email to concoct fake witnesses. General “similar allegation” testimony about those he has accused, or the airing of old rumours about Dolphin Square and such, is not relevant here.

In particular, Watts also refers to, again quoting the judge, “material made against Ernest Warren, who worked at Erskine Barracks, where the defendant’s stepfather, Ray Beech, was also stationed, that included the suggestion of ‘group’ child sex and child murder”. This appears to be cryptic and deliberately toned-down reference to “Lucy X”, who made Satanic Ritual Abuse allegations against Edward Heath and had a family association with the barracks. I discussed this here (Ernest Warren has apparently never been traced or positively identified). (See Update below for more on this)

“Effects of trauma”

One more point:

in my view, it was a mistake for the defence to call no expert witness as to the possible psychological effects of childhood trauma on Beech and specifically on his recall and behaviour.

Watts does not spell this out in detail, but the implication seems to be that just because an accuser tells lies and fabricates evidence, that does not mean he or she might not nevertheless have been abused (perhaps by the person they are accusing) in some other circumstance. At the level of a theoretical truism, of course, this is indeed the case – but therefore what?

Conclusion

Of course, Beech has every right to lodge an appeal, as he has now done, and perhaps (as with Tommy Robinson) some legal argument might lead to the case being re-opened despite the overwhelming evidence against him. However, there is every reason to believe that Beech provided knowingly false testimony and concocted evidence to police, and that this formed the basis for police raids and attempts to build a case against those he had accused. That’s perversion of justice, and as far as I can see Beech is currently properly in prison for it.

UPDATE (24 August): A BBC News home affairs journalist named Daniel De Simone has also engaged with Watt’s post, in a series of Tweets that I reproduce below (some full-stops and the arrangement into paragraphs added by me):

You don’t explain why Beech’s indecent images and voyeurism convictions were actually admitted into evidence. I’m able to do so since I personally attended a lot of the trial. [1] There is a framework governing the admissibility of bad character evidence in criminal trials of all kinds. Such evidence appears when it is ruled admissible. It is not an unusual occurrence [link to CPS]. [2]

In Beech’s case, his convictions were admitted into evidence after the judge decided they were relevant to important matters in issue between the parties, which is one of the ‘gateways’ through which such evidence can be admitted [3]. The judge did so for the three following reasons submitted by the prosecution: [4]

First, it demonstrated Beech had an interest in the subject matter of his allegations, namely the sexual abuse of young boys by men, entirely independent of his claim that such abuse actually took place. [5]

Second, it was relevant to whether he had a propensity to lie in relation to criminal inquiries, since he had lied to the police officers investigating his offending against children. [6]

Third, it was relevant to a propensity to deploy technology to hide his offending, which was at issue in relation to his use of an encrypted email account to pose as a fake collaborative witness during Operation Midland. [7]

On the first point, let’s be clear: some of the abuse images possessed by Beech were very extreme and sadistic by any standards, however debased. Several involved a bound and blindfolded child – horrific stuff. [8] Also, since Beech’s entire defence, when it finally emerged, was an attack on the character of others – calling them murderers, rapists and torturers – I imagine that factual evidence about his own character would have become admissible for that reason too. [9] This is another of the ‘gateways’ through which bad character evidence can be admitted into criminal trials. See ‘gateway 7’ in the above link. [10]

Regarding a separate issue you raise, there was some very precise information during the trial about research Beech carried out using his work computer. [11] With your specific example of Dolphin Square, you say it is “completely false” that Beech researched it prior to his Met interviews. But that is untrue. [12] The agreed evidence in court was that Beech researched Dolphin Square in May 2014, which was months before his Met interviews. It was also before the first Exaro article about his Dolphin Square claims. [13]

In relation to the rejected defence application about material gathered by other forces – material described by the defence as “credible” – what you don’t include is the following line from the judge’s indicative ruling: [14]

“It was not unreasonable, in all the circumstances, to rely on the conclusions of other investigating forces as to conclusions reached as to the credibility and reliability of historical complaints made against high profile individuals for the various reasons identified.” [15]

The Erskine Barracks claims that featured in Operation Conifer were obviously not detailed in its published summary report because they were not allegations for which Wiltshire said Sir Edward Heath would have been interviewed under caution if he was alive. [16] Indeed, the allegations mentioned probably fell into the ‘ritual abuse’ strand, for which Wiltshire said: “Following investigation, no further corroborative evidence was found to support the disclosures that Sir Edward Heath was involved in ritual abuse”. [17]

Regarding the fraud conviction, you say “Beech made his claim to the Criminal Injuries Compensation Authority (CICA) four years before he went to the Met”. But, in fact, he submitted the claim only a year before. [18] His CICA claim form was submitted on September 2013 and his first Met interviews were in October 2014. He then received the money during Operation Midland, spending a lot of it on a convertible car. [20]

New Lord Mountbatten Biography Fuels “VIP Abuse” Claims

Sunday Times puff-piece ignores “Kincora” allegations in book; preview copy was provided to Carl Beech promoter Mark Watts

From the Sunday Mirror:

Lord Mountbatten’s ‘lust for young boys’ exposed in FBI files

The decorated war hero was under US surveillance for more than three decades

Lord Mountbatten was “a homosexual with a perversion for young boys”, according to newly released FBI files.

…In Mr [Andrew] Lownie’s book, Ron Perks, who was the Earl’s driver in Malta in 1948, breaks his silence to claim one of his favourite places was the Red House near Rabat, “an upmarket gay brothel used by naval officers”.

And Anthony Daly, a rent boy to the rich and famous in the 1970s, claims he was told “Mountbatten had something of a fetish for uniforms — handsome young men in ­military uniforms and beautiful boys in school uniform”.

The article is a derivative piece based on a longer account of the book by the Sunday Timess media and entertainment editor Grant Tucker (also syndicated under a different headline to the Australian). Alongside the details rehashed by the Sunday Mirror, Tucker also refers to “an interview with a man who was Mountbatten’s lover throughout the 1970s, an unnamed neighbour then in his 20s.” Note that the man’s status as “lover” is presented by Tucker here as if this were an established fact rather than a claim

The plain meaning of the Sunday Mirror headline and opener, and of others like it, is that the FBI was watching Mountbatten’s movements, and had discovered that he was a child sex offender. However, as the story in due course makes clear, the quote in fact merely refers to a piece of aristocratic gossip that the FBI had picked up:

…one file references a 1944 interview with Elizabeth de la Poer Beresford, Baroness Decies.

The memo says: “She states that in these circles Lord Louis Mountbatten and his wife are considered persons of extremely low morals.

“She stated Lord Louis Mountbatten was known to be a homosexual with a perversion for young boys. In Lady Decies’ opinion he is an unfit man to direct any sort of military operations because of this condition. She stated further his wife was considered equally erratic.”

“Young boys” in this context is unlikely to mean “children”, and the Sunday Times chose to allay this impression by amending the quote in its headline to “young men”. But the larger point is that this is not something that the FBI had verified – it was just a bit of hearsay it had noted down. One other derivative article, in Malta Today, adds further confusion with a headline stating that the “Red House” detail comes from the FBI rather than from Perks (Lownie is so careless as to have amplified this headline on Twitter without correcting it).

In fact, the FBI note (and another like it) is nothing new – Mountbatten was dogged by rumours of homosexuality his whole adult life, fuelled by his naval career, his friendships with gay men such as Peter Murphy and Noël Coward, and the fact that his wife had numerous affairs. (1)

There is something irritating about an article that relies on a book without properly explaining the basis of its claims. How did the man who claims to have been Mountbatten’s lover in the 1970s substantiate his account? Why does Perks believe that the “Red House” was a gay brothel, and is there any supportive evidence? Was it just a gay brothel, or did it also have other functions?

The alleged hearsay gossip of Tom Driberg via Anthony Daly is an odd inclusion – Daly is the author of an alleged “VIP abuse” memoir originally titled Playland and now reissued as The Abuse of Power, and Tucker’s write-up describes him as someone “who had a close relationship with Driberg”. However, from what I can find in the book itself (which lacks an index), there is just one account of a meeting with Driberg, at Driberg’s flat in the Barbican.

According to Daly, Driberg quickly began boasting about his youthful association with Aleister Crowley, even though this was afterwards a source of embarrassment to him (2). There’s no apparent reference to Mountbatten, in which case it is fortunate that Daly has just happened to remember an extra quote which now means his name is back in the media. Lownie’s confidence in Daly is also expressed in a cover blurb he provided for the second edition of Daly’s book (“A brave, honest and shocking memoir which deserves to be widely read by those in authority” – visible on Amazon but not present on the Google Books image) (3).

[UPDATE: on Twitter, Bandini notes that Daly was asked in 2015 whether he had seen “definite evidence” that Mountbatten was “a paedo/who killed Dando”. The implication is that the television presenter Jill Dando had been murdered because she had discovered something about Mountbatten 20 years after his death. Daly replied with the statement “Speculation and inference – no evidence as such”, then adding that this was “The answer was in relation to a Q re Mountbatten and Dando”. Given the outlandish nature of the proposition, one wonders what “inference” Daly had in mind, and why, on the more general point, he didn’t refer to Driberg at that time.]

However, even more extraordinary is that the book apparently delves into claims that Mountbatten was involved in organised child abuse involving boys trafficked from the Kincora children’s home in Northern Ireland. This sensational angle is covered by Joseph de Burca in a left-wing conspiracy magazine and website called the The Village, and he complains that British articles have ignored this aspect of the work. Lownie has endorsed the Village article, commending it as “one of the only magazines which has bravely trodden where other papers will not go”. The question of course is why other papers “will not go” there – lack of “bravery”, or recognition that credulity would the strained by a full account of Lownie’s claims? Either way, Grant Tucker has some explaining to do.

According to the Village summary, Lownie’s book features the testimony of several individuals who say they were taken as boys to Mountbatten for sexual abuse. The article also refers to Richard Kerr, although it’s not clear whether he features in Lownie’s book. The difficulty here is that Kerr’s claims cannot be relied upon – for example, it turns out that he was on remand in prison in Northern Ireland at a time he says he was trafficked to London to be abused by VIPs. Kerr withdrew from the Inquiry into Historical Institutional Abuse in Northern Ireland rather than account for difficulties such as these. The Village has since run several articles based on Kerr without acknowledging these problems, including one I discussed here after Kerr added Enoch Powell to his roster of perpetrators.

How did Lownie come into contact with these accusers? Perhaps the former Exaro journalist Mark Watts had something to do with it: Lownie provided Watts with an advance copy of his book, and Watts now writes that “In 2015, Exaro named Lord Mountbatten, Prince Charles’s great-uncle and mentor, as being one of several establishment figures who helped to cover up a paedophile network of VIPs linked to Kincora boys’ home,” adding that “At the same time, Exaro also reported that Lord Mountbatten mixed with paedophiles who went to parties in the Republic of Ireland, and that he visited Kincora, although exactly why was unclear”.

The Exaro article can be seen here – the claim about the Republic of Ireland is attributed to “an intelligence source”, while the rest of it is based on Kerr, whose name Watts now avoids mentioning. Watts also writes that “there is more to come out about Dickie Mountbatten’s alleged appetite for young cadets, ratings and servicemen, either side of today’s age of consent – and on how it was covered up”. This particular Tweet has been RTed by Lownie, who appears to retain confidence in Watts despite Watts’s central role in the Carl Beech fiasco. (4)

The end of Tucker’s article quotes Lownie as saying “I am a serious historian rather than a tabloid journalist but in a full biography I had to deal with many of the allegations which have repeatedly been raised.”

Footnotes

1. Tucker notes that Mountbatten’s official biographer was dismissive of the rumours, although for some reason he fails to name him or to set out his reasoning. The biographer of course was the eminent historian Philip Ziegler, whose Mountbatten appeared in 1985, six years after Mountbatten’s assassination by the IRA. He writes on pages 52-53:

When he first met Peter Murphy and might have fallen victim to his charms, he was besottedly in love with a series of girls… for the first few years of his married life Mountbatten was preoccupied with his wife. All his naval contemporaries who have expressed an opinion on the subject – and some worked very close to him – state emphatically that they do not believe the stories to be true.

…Observing Mounbatten [when elderly] with his hand on the arm of an attractive young man, the less charitable observer leapt to an agreeably scandalous conclusion. The fact that the arm would more often belong to an attractive young woman was neither here nor there.

…In 1975 the Daily Mirror published article about a homosexual ring centredon the Life Guards’ barracks in London. Mountbatten was told that his name had been mentioned in this connection. “I refused to take this seriously,” he recorded in his diary, “and I said I might have been accused of many things in my life but hardly the act of homosexuality.”

Why would a man who was homosexual or even bisexual write such a thing in his diary?

The subject is also discussed in the more recent Mountbatten: The Private Story (2008), by Brian Hoey. A crudely written review of the book published in the Pakistan Daily Times claims that it exposes Mountbatten as voraciously bisexual, but this doesn’t seem to be supported by a browse of the text itself, in which gay interview subjects who knew Mountbatten state that he wasn’t of their persuasion, although he was tolerant and regarded it as none of his business.

2. The scholar Marco Pasi notes that Crowley’s biographer John Symonds waited until after Driberg’s death before adding a chapter about Driberg’s relationship with Crowley. This seems unduly cautious if Driberg was happy to blab about it to anyone who happened to call.

3. In May 2018, Private Eye magazine (1469, p. 35) ran a review of Playland under the heading “Fantasy Fiction”; the piece did not attempt to debunk Daly’s story, but implied in a sceptical tone that Mirror Books (associated with the newspaper group) had published an unlikely and unsubstantiated story. Daly – who says he was inspired to speak out after reading Anthony Gilberthorpe’s claims (discussed here) – Tweeted that he had offered to show evidence to Eye editor Ian Hislop but had been ignored.

4. Watts is of the view that Beech’s trial was “unsafe”, and as such he has not felt the need to engage with the overwhelming evidence of Beech’s guilt (and in a good example of projection, he accuses the media of “avoiding” the issue), or to apologise for the aspersions he cast on sceptical journalists and the victims of Beech’s malicious falsehoods.

Watts argues that the court did not have insight into how the effects of abuse might influence the nature of disclosure, which appears to imply that Beech’s lies, fabrication of evidence and use of email to create fake collaborative witnesses does not discredit him. Watts explained this in a recent audio interview with the fringe conspiracy theorist Tony Gosling.

Hope Not Hate Notes Brexit Party Figures on the Richie Allen Show

From Hope Not Hate:

HOPE not hate can reveal that two Brexit Party MEPs and a prospective parliamentary candidate (PPC) have appeared on the Richie Allen Show, a David Icke-affiliated radio broadcast that serves as an online platform for antisemitic conspiracy theorists and Holocaust deniers.

Ann Widdecombe MEP appeared on the show three times between August 2017 and April 2019, David Bull MEP appeared on the show as recently as 30 April 2019, and Stuart Waiton, PPC for Dundee West and an unsuccessful MEP candidate in Scotland, made five appearances between 27 June 2018 and 9 May 2019.

The story was picked up by the Observer, under a headline that refers to “alt-right media” (1)  – however, while it is true that Allen frequently platforms alt-right figure, his podcast’s vibe is more alternative left, and an earlier controversy about his show concerned a certain Alex Scott-Samuel, who is a Labour Party activist opposed to Luciana Berger and a member of the pro-Corbyn Jewish Voice For Labour. The Jewish Chronicle noted a 2017 appearance in February:

He said on the programme: “The Rothschild family are behind a lot of the neo-liberal influence in the UK and the US. You only have to google them to look at this.

“Ever since they funded the Napoleonic Wars and made enormous profits from them just over 200 years ago they’ve had a quiet vested interest in the pursuit of free trade and neo-liberalism.”

Mr Allen – who has continued to invite Dr Scott-Samuel on his show since splitting from Mr Icke to air his shows on his own website – hosted notorious antisemite Gilad Atzmon last July, former KKK Grand Master David Duke in 2016 and self-described “Holocaust revionist” Alison Chabloz in 2018.

(More on the “Napoleonic” Rothschild conspiracy theory here)

“Mainstream” public figures who have previously agreed to appear on the show include Michael Mansfield and Maggie Oliver. It would be wrong to assume that such guests must therefore be in sympathy with Allen or agree with his other interlocutors, but it is very reasonable to ask them to clarify their opinion of Allen once the nature of his podcast has been brought to their attention, and to ask how they justify raising the profile of a damaging conspiracy-monger by lending their names to his show.

Footnote

1. The Observer article goes on to note other material from Hope Not Hate, in particular Nigel Farage’s involvement as an interview subject in a documentary called Bilderberg: The Movie, and the willingness of Brexit Party figures to promote American alt-right figures on social media:

Farage and his MEPs Michael Heaver, Nathan Gill and Martin Daubney have shared the tweets of Jack Posobiec, a promoter of the “Pizzagate” conspiracy theory, which claimed a Washington pizzeria was a front for a paedophile ring that stretched to the top of the Democratic party. Other figures to be retweeted by Brexit party MEPs include Mark Collett, a former BNP figure, Stefan Molyneux, a far-right Canadian YouTuber, and Mike Cernovich, who has kept a blog promoting men’s rights, anti-feminism and misogynist pick-up artistry.

Staffordshire Police Says Complaint Against VIP Abuse Accuser Esther Baker is “Being Investigated”

From the Daily Mail:

Detectives are investigating claims that a second alleged abuse victim lied about sex attacks by a VIP paedophile ring.

In 2015, Esther Baker said former Liberal Democrat MP John Hemming was part of a group which lured children into woodland at Cannock Chase in Staffordshire to be raped.

…Now Staffordshire Police, which spent more than a year investigating the allegations, confirmed they were probing whether Miss Baker, 36, misled detectives.

…In a statement, Staffordshire Police said yesterday: ‘Following a complaint made to officers, the matter is being investigated and the file is currently with Staffordshire Police’s head of crime for review and consideration of next steps.’

It is difficult to tell from this how far along the police are – have Baker’s claims be re-scrutinised, or does this just mean that the force is investigating whether to investigate?

The complainant is the former MP John Hemming, and it is odd that neither the Mail article nor a BBC report refer to the fact that the force had previously considered his complaint in 2017. Their initial view, as reported in September 2017, was that a probe of Baker’s claims “would not benefit her or the wider community” (or, we might infer, the police), and a few months later it was reported that:

Staffordshire Police informed him [Hemming] via email that following a ‘review’ of his allegations, it had decided there was ‘insufficient evidence’ to proceed with the case and no further action would be taken.

Baker has responded dismissively to the new articles, scoffing on Twitter that “Police follow normal procedure and pass file up the chain to decide whether it’s worth passing to CPS before dropping it like last time… 4 years in … they’ve still not felt the need to interview me under caution – unlike some.”

She has also once again suggested that she has information that substantiates her account that is not the public domain:

Meh. I’m actually quite bored … but one day they’ll learn that for every time they try to discredit me with lies – I get irritated enough to post a bit more truth. Stay tuned travellers.

Baker has also in the past referred to Staffordshire Police’s continuing confidence in her as a truthful complainant. This is something to be borne in mind – clearly, constructing a case that officers were “misled” might imply criticism of those officers, and any decision to proceed now (following the high-profile conviction of VIP abuse hoaxer Carl Beech) would raise questions about why Hemming’s complaint was rejected in 2017 and 2018. This is perhaps a systemic conflict-of-interest problem when it comes to perversion of justice allegations.

Alongside her Cannock Chase allegations, Baker also claims to have been taken by night to London, where she was brought to a location that she now believes to have been Dolphin Square, and she has also made teenage “grooming”-type claims. These are claims for which she has waived her legal right to anonymity, although that would not preclude her from making other allegations that cannot be publicly attributed to her.

Baker’s supporters in Parliament include John Mann (who raised her name in the House of Commons chamber), Sarah Champion and Jess Phillips, who defeated Hemming in the 2015 general election.

Hemming settled a libel action against two of Baker’s supporters in January.

A Note on Alan Dershowitz’s Accuser and a Mail on Sunday Journalist

From the Daily Beast, a few days ago:

Lawyer Alan Dershowitz claims an email buried in a mountain of just-unsealed court documents proves that one of Jeffrey Epstein’s accusers lied when she said she was farmed out for sex with him as a teenager.

The email, dating from May 2011, was from a veteran Mail on Sunday journalist named Sharon Churcher, and it had been sent to Dershowitz’s accuser Virginia Roberts Giuffre a couple of months after Guiffre’s story of her time with Epstein had provided the basis for Churcher’s splash “Prince Andrew and the 17-year-old girl his sex offender friend flew to Britain to meet him“. Guiffre was attempting to put together a book, and she had emailed Churcher asking “if you have any information on you from when you and I were doing interviews about the J.E. story”, particularly as regards names of “pedo’s” (sic) “that J.E. sent me to”.

Churcher’s reply:

Don’t forget Alan Dershowitz… J.E.’s buddy and lawyer…good name for your pitch as he repped Claus von Bulow and a movie was made about that case… title was Reversal of Fortune. We all suspect Alan is a pedo and tho no proof of that, you probably met him when he was hanging out with JE.

“You probably met him” indicates that this is a name that Churcher is speculatively proposing, rather than someone Guiffre had herself previously named to her. Even though this is Churcher providing informal advice rather than working on a new story, the implications of a journalist advising a source about whom they might derive benefit from accusing are troubling.

The story continues:

Churcher, who no longer works at the Mail on Sunday, declined to comment.

Similarly, a new longer piece in the Washington Post on Dershowitz’s feud with Guiffre’s lawyer David Boies covers the same ground, and we’re told that

Churcher did not respond to a request for an interview.

However, although Church may be reticent about being part of the story, she’s still writing about the Epstein scandal – such as in the Sun, where she’s proudly bylined as “Sharon Churcher, Journalist who broke the story”.

The released cache also shows that Guiffre, when interviewed in a 2016 deposition, disputed a number of statements attributed to her by Churcher in 2011. As noted by Courthouse News:

The sweeping interview, only 20 pages of which appear in a newly unsealed exhibit, takes Giuffre through a list of statements attributed to her by Mail on Sunday reporter Sharon Churcher.

Asked by an attorney to identify whether any of the Churcher statements were inaccurate, Giuffre put check marks next to about a dozen bombshells, clarifying details such as who saw President Bill Clinton get into a “huge black helicopter” with accused Epstein accomplice Ghislaine Maxwell.

…“Donald Trump never flirted with me,” Giuffre said. “Then the next sentence is, ‘He’d laugh and tell Jeffrey, “you’ve got the life.”’ I never said that to her.”

Law & Crime, meanwhile, picks out a few further details:

In the deposition, Giuffre disagreed with reporter Churcher’s reference to herself as a “pedophile’s dream.”

“I said something along the line like . . . ‘the pedos loved me because I would do everything that they wanted for them,'” Giuffre said in the deposition. “But do I think that — yeah, I — I know [Churcher] made that line up herself, the pedos — pedophile’s dream.”

According to Connie Bruck in the New Yorker, Guiffre says that “Churcher showed her pictures of prominent men in Epstein’s circle”, and Giuffre “identified some of those she’d had sex with”. There is no indication that Churcher included any unrelated photos in order to test for false positives.

Guiffre of course did later accuse Dershowitz, and she explains the Churcher email by suggesting that the journalist had simply forgotten this. According to Bruck:

Giuffre told me, “I can’t say what she was thinking, but I think she threw Alan into it forgetting that I had already mentioned him, even informed her of the experiences I had with him.”

***

(Expanded – thanks to Bandini in the comments for the New Yorker link)

A Note on Carl Beech, Peter Saunders and NAPAC

In 2016, David Aaronovitch wrote about the climate in which the Independent Inquiry into Child Sexual Abuse came into being; his account includes a detail from July 2014:

Peter Saunders, the founder of NAPAC (an organisation to support adult survivors of child abuse) told the Iranian-owned Press TV station that he had received allegations of abuse “at the highest level of government”. He went on: “Some of the men in Westminster indulged in the most disgusting abuse of young children . . . allegedly

. . . When you have good reason to believe that it goes to the top of the political tree then it’s very worrying. Past prime ministers, past senior members of the British cabinet, have been mentioned as abusing children. It doesn’t get much worse than that.”

Press TV, of course, has its own interests in promoting the idea that British institutions are utterly corrupt and depraved – Iran’s line is that “compared to Western countries, we have very few cases of abuse because of our cultural and religious characteristics”, and Press TV has not troubled to report allegations that well-connected individuals in the country can evade justice for exactly this crime. Saunders’s decision to allow himself to be used by an authoritarian regime’s propaganda outlet is a matter for his own conscience, but I would have advised against it.

The interview can be viewed on Press TV’s YouTube channel – it begins by giving the date as “9-7-2014”, and the upload date confirms that this means 9 July 2014. This date is perhaps significant, as noted by Simon Just: The Telegraph‘s recent long-lead about the Carl Beech hoax has the following detail:

The meeting between Beech and [Tom] Watson was set up for July 8th 2014. Mr [Mark] Conrad and a social worker Peter McKelvie, who was a member of a victims’ panel with the national child abuse inquiry, accompanied Beech.

Conrad was with Exaro News, and he invested heavily in Beech’s claims (I wrote about Conrad yesterday, and McKelvie a while back). Beech’s allegations did not become public until a few months later, but was there coordination between Saunders and the others here? As Simon notes, Exaro’s Mark Watts formerly had a show on Press TV – it was a while before, but contacts may have been retained.

We know that Beech had some involvement with NAPAC – in October 2012, the NAPAC newsletter ran a poem by him, which was published under his own full name (a pdf of the issue was online for long time, but has disappeared in last couple of weeks). The poem alleged sadistic sex abuse, but there was no indication of “VIPs” or murder, which later became central to his allegations (and at which point he decided he wanted to exercise his legal right to anonymity).

Saunders more recently has been active in Australia. A recent column by Gerard Henderson in the Weekend Australian has some observations:

[Saunders] will be familiar to Australians who followed the conviction of Cardinal George Pell for historical child sexual abuse. Saunders has appeared on 60 Minutes and ABC TV’S 7.30 to discuss the Pell case. He got wide publicity for describing Pell, who he has never met, as a “sociopath”.

It turns out that Saunders ­assisted Beech in advancing his claims against [Edward] Heath, [Leon] Brittan and the like. In October 2015, Saunders appeared on a BBC Panorama program and described Beech as “entirely credible”. In short, ­Saunders was convinced that Beech was telling the truth.

Not any more. On July 23, Saunders was quoted in The Guardian as describing Beech as “a fantasist and a liar” who is a “one-off”. But he provided no evidence to support the implication of his claim that there are no other such types around.

Also, Saunders provided no ­explanation, still less an apology, for being conned by Beech.

The Panorama progamme highlighted various difficulties with Beech’s claims – Saunders’ decision to appear in the documentary to put the other side was in contrast to Mark Watts, who declined to participate on the grounds that the programme-makers lacked objectivity, and that the BBC couldn’t be neutral because it had formerly employed Jimmy Savile and Stuart Hall. (1)

The Henderson column is also quoted in a recent Holy Smoke Podcast, in which Damian Thompson interviews my friend Catherine Lafferty, a journalist who attended some of Beech’s trial. The podcast ranges over NAPAC’s promotion of “checklists”, which remind Thompson of older evangelical anti-Satanic Ritual Abuse indicators; the possible role of displaced anger against the Establishment caused by “economic trauma” after the Great Recession; the “frightening” way that “liberal rationalism can be abandoned so quickly”, with pressure to believe rather than evaluate evidence; the police’s desire to be seen as celebrities in a social media age; and how “the language of therapy culture” guided the disastrous investigation into Beech’s claims.

Catherine also notes that those accused “were not fashionable people”, and “there was a sense in which people wanted to believe the worst about their ideological opponents, and so they fell on these stories with glee”. This has also been the case with Cardinal Pell – reasonable doubts about a very weak case appear to have been left to commentators on the right, such as Andrew Bolt (discussed here).

Footnote

1. Henderson goes on to discuss last’s years ABC Media Watch critique of a 2015 60 Minutes documentary that was based on Beech’s claims and those of some other “VIP abuse accusers” – I discussed this here.

Ex-Exaro Journalists Respond to Critics

Much recent critical coverage of Exaro – the controversial news agency that first brought Carl Beech’s “VIP sex abuse and murder” claims to public attention and afterwards uncritically promoted his allegations – has focused on Mark Watts, the “strange and obsessive man” (to quote Matthew Scott) who even after Beech’s conviction for perverting the course of justice on overwhelming evidence is “refusing to apologise, or even to accept that Exaro did anything wrong in promoting Beech” .

However, although Watts appeared in the original 2014 Sunday People splash, in a photo that showed him interviewing Beech (viewed from the rear) on a park bench, the article was written by Mark Conrad and People journalists, and it was Conrad who accompanied Beech when he first made contact with the police about his “VIP” claims (he had previously made a complaint about his dead step-father) after showing him photographs of individuals to see if he recognised anyone.

Conrad and his Exaro colleague David Hencke have over the past few days produced a number of social media posts with details about how Exaro operated. Most of these have been Tweets, published primarily in response to queries and criticisms by Matthew Scott and David Aaronovitch.

The discussion was kicked off by an extraordinary statement from Hencke on his website that he “did not know the true identity of Carl Beech until it was made public”. Beech lost his right to anonymity as a sex abuse accuser in December 2018 – the following month, he pleaded guilty to voyeurism and possessing child abuse images, but when Hencke adds on Twitter that “I don’t think he was named as Carl Beech until the actual trial”, he appears to mean either February 2019, when there was apreliminary hearing, or May 2019, when the trial for perversion of justice and fraud began.

Although Beech’s name could not be reported until December 2018, it was common currency among journalists from at least mid-2015, and after Harvey Proctor’s August 2015 press conference and subsequent reporting in the Daily Mail anyone with an interest could have worked out who he was via jigsaw identification. Yet a journalist at the heart of Exaro was both kept in the dark and remained incurious about their star informant. This was despite co-authoring articles with Watts, and working on various stories with potential cross-overs with Beech’s allegations.

Mark Conrad backs up Hencke’s account:

Absolutely true. David did not work on the Beech case. Two people inside Exaro’s office knew Beech’s identity. When Watts was sacked, that became one. If I’m honest, I think this fact points to many of the problems Exaro created for itself [Link]… By the time Henriques published [here], Exaro had closed for financial reasons – so David and I never sat down to discuss Beech’s case in full journalistic/legal detail [Link]… David knew better not to ask. He asked some v.useful Qs about his background, claims, history etc and we discussed aspects of the case in general terms. But during Midland we were under strict instruction not to discuss names, so we upheld that [Link].

Hencke adds:
That’s absolutely true. Mark C was the soul of discretion on it and Mark Watts refused to discuss with any reporter any csa case the reporter was not working on [Link]. 

Conrad further explains:

…In addition, there were parts of the Exaro investigations that none of us – with the exception of Watts – knew about. For me, that was a huge problem…[Link].

On alleged hit and run, yes, we found no evidence that it had taken place following archive searches, door-to-door, public records. But that didn’t rule it out (or in) 100%. When police got involved, we slowed other investigative lines of inquiry to give them clean shot at it [Link].

That last point is significant – this lack of evidence was also discovered by BBC Panorama. At the time, I assumed that Exaro had been negligent in not making the same checks – but now Conrad is saying that in fact they had looked into the matter. So why weren’t readers told about the outcome of their efforts? The only explanation is that their findings would have undermined Beech’s account – it might not “rule it out 100%” (a truism, given the difficulties of proving a negative), but why not let readers draw their own conclusions? Exaro’s vicious attacks on Panorama in October 2015 now look even more like they were made in bad faith – they already knew there was reason to doubt Beech’s account.

Much of the online discussion has become rancorous, with Conrad accusing David Aaronovitch of “foaming at the mouth” and Hencke suggesting that Matthew has a “one track mind on child sex abuse” (an unsavoury hint). Perhaps unwisely, Hencke then turned to one of the more vicious online conspiracy mongers for confirmation that Beech’s name was indeed obscure before it was made public. Inevitably, the ex-Exaro journalists also take refuge in the fact that there is more to it than outsiders will know: “We had other issues to contend with which are none of your business” (Hencke) and “You see, what’s in the public domain is a mere fraction of what went on/was going on” (Conrad).

Aaronovitch has reason to be aggrieved – he was named in articles impugning the integrity of critics, and although Conrad says “I have never drafted a single piece of copy with your name in it” that is not the case with Hencke (e.g. here).

Private Eye Runs Articles on Carl Beech, Tabloid Journalism and “Believe the Victim”

The latest issue of Private Eye magazine  (1502, 9-22 August) has a couple of pieces that put the Carl Beech “VIP abuse” hoax into wider contexts.

“Running Aground on the Beech” (page 9) overviews some press coverage, starting with how the initial story appeared in the Sunday Mirror and the Sunday People. It is good to see these titles named: for instance, while the Daily Mail has been running polemical articles about the scandal on a daily basis in which it refers to the “now-discredited news website Exaro”, its tabloid rivals are described only vaguely as “a red-top newspaper” – a nice example of “dog doesn’t bite dog” (1).

The piece then goes on to note some examples of press humbug. The Daily Mail‘s current stance is welcome, but the Eye reminds us that in late 2014 the paper’s Guy Adams produced a sensationalising piece that headlined to “the stench of a cover-up by the establishment” and built on the Sunday People reports to include comments from John Mann MP (“who has curiously escaped the denunciations the paper has been meting out to his Labour colleague [Tom] Watson”) and that described old articles in the scurrilous 1990s Scallywag magazine as “intriguing”. The Eye also notes that the paper’s current assistant editor, Simon Walters, previously wrote credulous splashes for the Mail on Sunday about Edward Heath, which is of significance when the Daily Mail quotes Heath’s godson Lincoln Seligman as referring to “some elements of the media” who had run stories traducing Heath despite lack of evidence. The Mail would rather we focus on the “disgraced” Exaro rather than anyone closer to home.

Finally, the article contrasts Nick Ferrari attacking Tom Watson in his column in the Daily Star Sunday with a 2012 editorial in the same paper commending Watson and saluting his “determination to get justice for the victims”.

“A Brief History of Belief” (page 37), meanwhile, looks at how the police investigation was underpinned by instructions during 2013 from Keir Stamer as Director of Public Prosecutions that investigators should “believe the victim”:

Complaining of an “over-cautious” approach to victims, he says: “At the moment there is a great deal of focus on whether the victim is telling the truth… We cannot afford another Savile moment”.

This was followed by interim guidelines from the Crown Prosecution Service and the College of Policing advising investigators to focus on the credibility of allegations than possible weaknesses, and then final guidelines from the DPP, described by Stamer as “the biggest shift for a generation”. A year later, and just as Beech was making contact with police, HM Inspectorate of Constabulary further advised in a report on crime-recording that “immediately, forces should ensure that… the presumption that the victim should always be believed is institutionalised”. College of Policing advice has now been softened to the more reasonable principle that “victims can be confident they will be listened to and their crime taken seriously”.

The article also notes criticisms made by the retired High Court judge Richard Henriques, who warned of “miscarriages of justice” and that those making such allegations should be referred to as “complainants” rather than “victims”. It seems we cannot afford another Beech moment.

Footnote

1. I was reminded of this expression just last night when it was used in the first episode of the mid-1980s journalism drama series Lytton’s Diary, currently being repeated on Talking Pictures TV.

Carl Beech: Metropolitan Police’s 2015 Search Warrant Application Published

Application referred to counsellor’s belief in Beech’s claims

Yesterday, the Daily Mail published “key passages” from the Metropolitan Police’s 2015 application for a warrant to search the properties of three individuals accused by the “VIP paedophile ring” hoaxer Carl Beech. The document is currently at the centre of a national controversy, following retired High Court judge Richard Henriques’s view – expressed by him in an article for the paper – that the application was misleading and that therefore the police had broken the law.

However, the text was presented online as a graphic, and so I have provided a transcript below. First though, some notes:

1. The Mail lists various reasons why the raids should not have occurred. Police had looked into Beech’s background and found “no evidence of physical abuse, injury or proof that he been absent from school as he had alleged”; they had accounted for all boys named Scott from his primary school, and none had been killed in a hit-and-run, as Beech alleged; police apparently already suspended that Beech had used email to create a false corroborative witness named “Fred”; and his account was not consistent with a complaint he had made to Wiltshire Police in 2012, or with accounts he had posted online.

2. The text could have been written more clearly. In particular, the sentence “Enquiries made relating to the victim find nothing to suggest any links to those that he accuses, suggesting his allegations are malicious” means the opposite to what was presumably intended, which was that there was no (apparent) reason for him to have made a malicious allegation (we now know, of course, that Proctor was chosen because he had been involved in a sex scandal; Brittan was named based on old malicious rumours; and Bramall was targeted as an extension of Beech’s grudge against his late step-father, who had been a military man). Such ambiguity in a document put before a judge is concerning.

3. The application relies on the subjective opinion of counsellors: “Prior to police involvement these allegations were detailed to an independent counsellor by the victim who also supports his account as being credible. At the request of police a qualified consultant Dr Elly Hanson was asked to give an opinion if the counsellor was able to make an accurate judgement of the victim’s credibility.” The Mail describes this as “passing the buck”, and suggests that the importance of the counsellors was “overstated”. It is also worth noting how responsibility here is made diffuse. The police rely on their consultant rather than on Beech’s counsellor, but the consultant assesses the counsellor rather than Beech himself (although Hanson and Beech later appeared together at public events). Who, then, is accountable for getting it wrong? (The methods of Beech’s counsellor were recently discussed by Richard Hoskins, as I noted here.)

4. The application form’s guidance notes state that the applicant “must inform the court if there is anything else that might influence the court’s decision to issue a warrant. This may include whether there is any unusual feature of the investigation”. The Mail here points out that the whole case was “unusual”, but it could have gone further – surely, the most “unusual” feature of the case was Beech’s claim that former Prime Minister Edward Heath was involved? I think we can be confident that the Mail would have mentioned it if Heath’s name appears in some part of the application that it has not published; his absence suggests to me that police wanted to tone down Beech’s most extravagant claims.

5. Judge Riddle, in his decision approving the application, writes that “I am satisfied that the police are fully aware of the sensitivities and the need for a proportionate approach without press involvement”. Yet as soon as Proctor’s home was raided the matter reached the media very quickly. The Daily Mail – devoid of its current campaigning scepticismran a splash declaring that “Harvey Proctor will be first of many to be investigated, says campaigning Labour MP”, and referring to “a list of politicians passed to police by campaigning Labour MP John Mann” (1).

Mann’s list seems to have been a red herring as regards the reason for the raid (although from what the Mail has published we can’t know what the application said about Proctor and Brittan – only the section on Bramall is provided), but while it is doubtful that he would still want to take credit for it nobody is pressing him on the point. We also now know that the police created a spectacle when they arrived at Lord Bramall’s house, including a number of officers dining at the local village pub.

Footnote

1. That 2015 headline is slightly odd, in that the full version is “VIP abuse police raid home of shamed Tory: Veteran Harvey Proctor will be first of many to be investigated, says campaigning Labour MP”. Why is Proctor described as a “veteran”? Veteran of what? He had been out of public life for nearly three decades at this point. Was this perhaps an early reference to Lord Bramall, which was excised from the published version but one word left in by mistake?

***

APPLICATION FOR SEARCH WARRANT
(Criminal Procedure Rules, rule 6.30; Section 8, Police and Criminal Evidence Act 1984)

Application to: District Judge Howard Riddle at Westminster Magistrates Cout
This is an application by: DS Eric Sword, Westminster Court

1. The offence(s) under investigation The victim in this matter has been interviewed at length by experienced officers from the child abuse investigative team. His account has remained consistent and he is felt to be a credible witness who is telling the truth.

Enquiries made relating to the victim find nothing to suggest any links to those that he accuses, suggesting his allegations are malicious. The victim is not known to police.

Prior to police involvement these allegations were detailed to an independent counsellor by the victim who also supports his account as being credible. At the request of police a qualified consultant Dr Elly Hanson was asked to give an opinion if the counsellor was able to make an accurate judgement of the victim’s credibility. Dr Hanson (sic) views were that the counsellor was able to make an accurate judgement of the victim’s credibility.

2. The investigation The victim contacted police in late 2014 detailing allegations of serious sexual assault. He stated that he had been present when three separate males had been murdered by his group of abusers. He states this abuse was often carried out when he was in the company of other boys of a similar age who were also abused.

He states that from the age of 7 until he was 16 he was subject to regular sexual assaults by persons introduced to him by his stepfather, a major in the British Army.

He named various high-profile individuals as his abusers and those that are subject to these applications are Lord Edwin Bramall, Lord Leon Brittan (recently deceased) and Keith Harvey Proctor. The victim alleges that he was present at the scene of three murders and he names Harvey Proctor as being involved in two of these offences and Leon Brittan as being present during one of them.

Lord Edwin Bramall
Between 1975-1984 it is alleged that he abused the victim on numerous occasions, including sexual assault, buggery, and torture. This included the victim being tied up, beaten and burned with a lighter by his group of abusers.

The alleged offences involving Bramall are to have been committed in the following locations: unknown residential premises in Wiltshire Army barracks in Wilton, Wiltshire (Erskine), Imber Military training village in Salisbury, Army barracks in Bicester – other unknown military establishments. He is also alleged to have been present at pool parties where boys were abused – believed to be the Dolphin Square complex in Pimlico.

[…]

3. Material sought. What are you looking for?
Documents, journals or records detailing action by named individuals in relation to the abuse of the victim or others. Still images of the victim or any other child of an indecent nature.

[…]

8. Duty of disclosure Is there anything of which you are aware that might reasonably be considered capable of undermining any of the grounds of this application or which for some other reasons might affect the court’s decision? Include anything that reasonably might call into question the credibility of information you have received and explain why you have decided that that information still can be relied upon.

(ANSWER IN A BOX) N/A

[…]

9. Declaration
To the best of my knowledge and belief:

a) This application discloses all the information that is material to what the court must decide, including anything that might reasonably be considered capable of undermining any of the grounds of the application and

b) The content of this application is true

Signed: DS Eric Sword Date: 27/2/15 Time 11.30

10. Authorisation

Authorising officer’s name: Alison Hepworth (DI)
Date: 27/2/15 Time: 13.00

[…]

Decision

The applicant satisfied me about his or her entitlement to make application.

The applicant confirmed on oath or affirmation the declaration in box 9.

I am satisfied that the police are fully aware of the sensitivities and the need for a proportionate approach without press involvement. This has been considered at DAC level. I am satisfied the access material (sic) are met and have been properly considered.

I am satisfied that interference with the private life of the parties is justified, necessary and proportionate.

Name: HCP Riddle Date: 2 March 2015 Time: 12 noon.

[…]

NOTES FOR GUIDANCE

11. Information that might undermine the grounds of the application

Information that might undermine any of the grounds of the application must be included in the application, or the court’s authority for the search may be ineffective.

The applicant must inform the court if there is anything else that might influence the court’s decision to issue a warrant. This may include whether there is any unusual feature of the investigation or of any potential prosecution.